Local

El Barça va generar el curs passat l’1,5% del PIB de la ciutat de Barcelona

Un estudi de Deloitte detalla el paper del Club com a agent generador de riquesa i dinamitzador de l’economia de la ciutat amb efectes en la feina, el turisme i la recaptació

L'informe realitzat per la firma Deloitte sobre l'impacte econòmic del FC Barcelona durant la temporada 2014/15 a Barcelona ha reflectit un significatiu increment de la tracció econòmica que genera el club blaugrana a la ciutat respecte a l'estudi presentat fa un any corresponent a la temporada 2013/14. Les últimes dades analitzades mostren que l'impacte econòmic del FC Barcelona ha estat de 906 milions d'euros, que representa l’1,5% del Producte Interior Brut (PIB) de la ciutat, fet que suposa un increment d'un 19,3% respecte a la temporada 2013/14, que va ser de 759 milions d'euros (l’1,2% del PIB). 

El creixement de l'impacte del Club en els números de la ciutat ha superat les previsions que s'havien fet d'una temporada a una altra. L'estudi que es va presentar el 20 de maig del 2015 al Cercle d'Economia feia una estimació sobre l'impacte que generaria l'Espai Barça a l'economia de Barcelona que també ha quedat superada amb els últims resultats. 

L’anterior estudi preveia que l'impacte en el PIB de la ciutat augmentaria amb l'entrada en funcionament de l'Espai Barça en un 9%, i que arribaria als 826 milions d'euros PIB i els 16.628 llocs de treball mantinguts a l'any. No obstant això, la xifra de 906 milions de la temporada 2014/15 ja ha aconseguit arribar a aquest nivell d'impacte, sense que l'Espai Barça hagi tingut encara cap efecte. 
 
L'informe s'ha presentat aquest dimarts en un acte organitzat per Barcelona Cultura que s'ha celebrat al Col·legi d'Economistes de Catalunya, en què han participat el president d'aquesta entitat, Albert Agustí, la vicepresidenta econòmica del Club, Susana Monje, la sòcia de Deloitte Ana Andueza i el degà del col·legi, Joan B. Casas. A l’acte han assistit també els directius Silvio Elias i Didac Lee, i el director general del FC Barcelona, Nacho Mestre. 
 
En els resultats també destaca l'efecte sobre l'ocupació, amb 16.620 llocs de treball mantinguts a la ciutat gràcies a l'activitat del Club, l'equivalent al 18% de l'atur registrat a Barcelona. Aquesta xifra de 16.620 llocs de treball suposa un 9% d'augment respecte a la temporada 2013/14, que en va tenir 15.265. L'ocupació mantinguda anualment ha registrat un augment del 9% respecte a la temporada 2013/14, en què es van registrar 15.265 llocs de treball. 

Per cada euro de despesa directa a la ciutat de Barcelona en el marc de l'activitat del Club, es van generar 2,3 euros de PIB. El FC Barcelona es constitueix com un agent generador de riquesa i clar dinamitzador de l'economia de la ciutat de Barcelona, i això també ajuda a entendre la sostenibilitat econòmica actual i futura del club blaugrana. 

L’estudi mostra com el Club genera un efecte tractor en l’economia, en el turisme, en l’ocupació i en la recaptació fiscal de Barcelona i és, en conseqüència, un dels principals actius de la ciutat, tant per la generació d’ingressos i llocs de treball directes, indirectes i induïts, com per la seva capacitat de mobilitzar agents que realitzen una despesa que reverteix en riquesa addicional per a la ciutat.

El 6% del turisme, gràcies al Barça

L'estudi posa de manifest l'efecte tractor del Club al turisme de la ciutat. Prova d'això és que el 6% dels turistes de Barcelona té el FC Barcelona com a motiu principal de la seva visita. Aquest turisme va generar la temporada 2014/15 1,47 milions de pernoctacions a la ciutat, equivalents al 59% de les que genera el segment de turisme de congressos, reunions i esdeveniments. El FC Barcelona va mobilitzar 2,4 milions d'aficionats i va rebre 1,57 milions de visites al Museu Camp Nou Experience. 

Finalment, l'efecte del Club a la recaptació fiscal es tradueix en 242 milions d'euros de retorns fiscals anuals per a les arques públiques, dels quals el 81% són abonats directament pel FC Barcelona i la seva Fundació. Això suposa que, per cada euro de despesa directa del Club i la seva Fundació a Barcelona, es generen 0,6 euros de retorns fiscals per a l'Administració Pública. 

Deloitte 

Deloitte presta serveis d'auditoria, consultoria, assessorament fiscal i legal i assessorament en transaccions i reestructuracions a organitzacions nacionals i multinacionals dels principals sectors del teixit empresarial. Amb més de 200.000 professionals i presència en 150 països de tot el món, Deloitte orienta la prestació dels seus serveis cap a l'excel·lència empresarial, la formació, la promoció i l'impuls del capital humà, i manté així el reconeixement com a firma líder de serveis professionals que dóna el millor servei als seus clients.

Declaracions de la vicepresidenta econòmica, Susana Monje.

“Ara tenim una nova perspectiva per explicar què és el Barça, una nova eina que ens permet veure la contribució que fa el Club des del punt de vista econòmic i ocupacional. El FC Barcelona és un important motor de l’economia de la ciutat i la seva importància creix any darrere any. És un motor que funciona bé, però res succeeix per casualitat. I en el cas del Barça, és el resultat d’aplicar un model de gestió que es basa en tres grans eixos: sostenibilitat, rigor i globalització”.

“Les previsions apuntaven que, amb l’Espai Barça, el Club arribaria a generar 900 milions d’euros i el més sorprenent és que s’ha arribat a aquesta xifra una temporada després i sense que l’Espai Barça tingui cap efecte encara. Per tant, les perspectives de futur són molt positives. El Barça i Barcelona tenim una relació simbiòtica. L’Espai Barça és vital pel Club i serà molt beneficiós per a la ciutat, i contribuirà a augmentar l’economia i l’ocupació”.

Declaracions de la sòcia de Deloitte, Anda Andueza.

“El FC Barcelona ha demostrat ser un motor econòmic per a la ciutat, no només per la seva capacitat d’atraure altres agents que gasten a la ciutat, sinó per la seva capacitat com a actiu turístic, ja que una gran part dels visitants de Barcelona arriben atrets pel club. El Barça és un sector econòmic de la ciutat per si mateix i, per cada euro del seu pressupost, genera 2,3 euros de PIB a Barcelona.”

Declaracions del president de Barcelona Cultura, Albert Agustí.

“És un orgull que el FC Barcelona, soci fundador de l’associació Sport Cultura, s’hagi convertit en un agent tant important per a l’economia de la ciutat. És especialment rellevant els més de 16.000 llocs de treball que ajuda a generar amb la seva activitat i que gairebé el 60% de les pernoctacions del turisme de reunions que es fan a Barcelona siguin pel Club”.

Declaracions del degà del Col·legi d’Economistes de Catalunya, Joan B. Casas.

“El Barça és una marca global amb un impacte econòmic molt important no només en el seu entorn més proper sinó que m’atreviria dir que a nivell mundial. El Col·legi busca impulsar debats amb racionalitat, informació i documentació”.  

Més notícies aquí