El FC Barcelona consolida el seu lideratge a les xarxes socials
El FC Barcelona reforça el seu lideratge internacional a les xarxes socials. En aquest 2019, i per segon any consecutiu, el Barça ha estat l'entitat esportiva que ha generat més interaccions a nivell mundial. En total, ha acumulat 1.417 milions d'interaccions (un 20% més que el 2018), comptabilitzant els canals principals a Instagram, Twitter i Facebook. A més, ha estat el club que ha generat més visualitzacions també a YouTube, amb un total de 461 milions de 'views'.
Cap club de futbol ni cap franquícia nord-americana ha aconseguit més interaccions (‘m’agrada’, comparticions i comentaris) que el Barça, fet que el converteix en l'equip més estimat i que aconsegueix més 'engagement' amb els seus aficionats, el repte a què aspiren la majoria d’organitzacions en l'àmbit digital. Comparant aquests resultats a nivell global amb la resta de clubs de qualsevol disciplina esportiva, el FC Barcelona se situa per davant del Liverpool (1.161 milions), el Manchester United (1.044), la Juventus (916), el Chelsea (645) i el Reial Madrid (600), segons dades de Blinkfire.
El FC Barcelona és també l'entitat esportiva amb més seguidors en xarxes socials, després de desbancar el Reial Madrid de la primera posició en aquest 2019. Segons l'estudi 'Global Digital Football Benchmark' de Result Sports, publicat aquesta mateixa setmana, el Barça compta amb 260 milions de seguidors en els seus principals comptes, distribuïts així: 103 a Facebook, 81 a Instagram, 57 a Twitter, 8 a YouTube, 6 a Weibo i 2 a Tik Tok. Darrere de l'entitat blaugrana el segueixen clubs com el Reial Madrid (258), el Manchester United (142), el Chelsea (93) i la Juventus (90). Si als comptes principals hi afegim la resta de canals de Club (futbol base, seccions professionals, Fundació...), la xifra de 'followers' supera els 350 milions.
Els reis d'Instagram
Instagram és la plataforma que consolida l'èxit blaugrana, amb 1.211 milions d'interaccions en el compte global (@fcbarcelona), que va registrar un pic de 140 milions durant el mes de desembre, rècord en aquesta xarxa social entre els clubs esportius. Aquesta posició de lideratge es va mantenir en 8 dels 12 mesos, dada que reflecteix la consistència i la fidelitat dels aficionats de Barça. Si ampliem l'anàlisi al compte d'Instagram de l'equip femení (@fcbfemeni), també es manté en primera posició entre els seus competidors, amb 15 milions d'interaccions i per davant del Chelsea (11,9 M) i el Manchester United (8,7 M).
Una altra xarxa social en què el Barça segueix al capdamunt és Twitter, on s'ha quedat molt a prop dels 100 milions d'interaccions, 30 més de les que va generar el 2018. Només el Liverpool (96,4 milions), campió de la Champions i el Mundial de Clubs el 2019, s'acosta als números dels blaugranes. Aquestes xifres d’'engagement' es completen amb el paper rellevant del Barça a la conversa que els usuaris generen a Twitter. De fet, la mateixa plataforma va informar fa unes setmanes que el club blaugrana va ser l'entitat esportiva més esmentada durant tot el 2019. Segons dades internes de Twitter, després d'analitzar el nombre d'autors únics que van parlar d'un determinat tema, el Barça va ocupar la primera posició en la categoria d'esports per davant del Reial Madrid, el Manchester United, el Liverpool i el PSG.
Només en el cas de Facebook, el Barça se situa fora de la primera posició; ha acabat per darrere del Manchester United i del Liverpool. Cal recordar que en el segon semestre del l'any, el FC Barcelona va reorientar la seva estratègia en aquesta plataforma després de ser seleccionat per Facebook per desenvolupar i utilitzar el seu nou servei 'Fan Subscription', un club de fans digital on els usuaris subscrits tenen accés a una àmplia gamma de continguts i experiències exclusives. La companyia tecnològica i el Barça van treballar conjuntament durant mesos en la definició d'aquest nou producte, que, sota subscripció, permet aprofundir en el concepte de comunitat i apropar el Club als seus aficionats més fidels a tot el món oferint experiències úniques als seus seguidors.
Creixement del 112% a YouTube
En el cas de YouTube, la principal mètrica per analitzar l'èxit dels continguts és la xifra de visualitzacions dels vídeos publicats. També en aquest apartat el Barça segueix en primera posició, després de millorar en un 112% les xifres del 2018: el canal blaugrana ha passat dels 217 milions de reproduccions de vídeo als 461 milions del 2019. Aquestes dades guanyen més rellevància si tenim en compte la limitació per publicar els resums dels partits de LaLiga, a diferència del que passa amb els equips de la Premier League. La popularitat del contingut del Barça a YouTube, on és el club esportiu amb més subscriptors de tot el món (8.700.000), ha coincidit amb l'any del llançament de Barça Studios, l'ens que centralitza la creació, producció i comercialització de tota l’oferta audiovisual del Club. L'aposta per l'entreteniment i els programes en directe al voltant dels partits ha apuntalat l'èxit del FC Barcelona, que supera amb molta diferència els seus perseguidors: Liverpool (342 milions), Manchester United (205), Al Ahly (150) i PSG (140).
Gran acceptació a Tik Tok i també a la Xina
Aquest any també ha viscut la irrupció de Tik Tok en l'àmbit esportiu. El Barça no va ser dels primers clubs a obrir un compte oficial, però tot i així ja ocupa el primer lloc entre els clubs de futbol, tant pel volum d'interaccions (15.700.000), com pel nombre de seguidors (2,2 milions). En menys de sis mesos a la plataforma, els vídeos de curt format publicats al canal ja són els més vistos i han connectat de manera instantània amb noves audiències que esperen diversió i entreteniment efímer.
Més enllà de les plataformes digitals occidentals, el 2019 ha vist la consolidació de l'estratègia del Club a la Xina, on l'ecosistema digital és totalment diferent. Actualment compta amb 9.370.000 de seguidors, una xifra que suposa 3.420.000 de seguidors més respecte a finals del 2018, o el que és el mateix, un increment del 57% en un any. En aquesta línia, al llarg del 2019 es va registrar un avanç generalitzat en les plataformes Weibo, WeChat i Toutiao, encara que el creixement més accentuat es va experimentar al canal Douyin, que actualment compta amb més de 2,4 milions de fans seguint el club blaugrana. D'aquesta manera, i amb 200.000 ‘likes’ de mitjana per vídeo publicat, el Barça s'ha posicionat com el club de futbol amb el creixement més ràpid entre totes les entitats esportives amb presència en aquesta xarxa social. El treball del Barça al país asiàtic va merèixer el reconeixement de Mailman, la prestigiosa consultoria especialitzada en els àmbits de màrqueting i esport, que, en el marc dels premis Red Card 2020, va distingir l'entitat blaugrana com el millor club ‘online’ de la Xina.
Declaracions de Dídac Lee, directiu responsable de l'Àrea Digital del Club:
"Els socis i aficionats del Barça són al centre de la nostra estratègia digital. Cadascun dels continguts i productes que presentem estan pensats per generar una relació de proximitat i de complicitat amb el Club".
"Estem en el bon camí, però el nostre repte permanent per l'excel·lència ens obliga a seguir innovant i a apostar per continguts Premium, adaptant-nos a les necessitats i especificitats de cada canal. En aquest objectiu, la posada en marxa de Barça Studios ens permetrà fer un salt de qualitat".
"Per sobre de la xifra de seguidors que tenim a les xarxes socials, valorem l'‘engagement’ que generem amb els nostres fans, la mètrica que posa en valor el nostre treball. En aquesta relació rau el veritable èxit de la gestió en l'àmbit digital”.
Més notícies aquí