Local

Dispositiu de mobilitat durant els partits del FC Barcelona a l'Estadi Olímpic Lluís Companys

El FC Barcelona ha treballat amb l’Ajuntament de Barcelona un Pla de Mobilitat conjunt per a aquelles persones que s’hagin de desplaçar a Montjuïc els dies de partit

Amb motiu de les obres que s’estan duent a terme actualment a l’Spotify Camp Nou, des d’aquest mes d’agost i fins al mes de novembre del 2024 el FC Barcelona jugarà a l’Estadi Olímpic Lluís Companys. Això suposarà que els dies de partit, l’afluència de persones que es desplacin a l’estadi impactarà sobre la mobilitat del Parc de Montjuïc.

Per tal de donar resposta als diferents desplaçaments que es produiran en aquest àmbit de la ciutat i cobrir totes les necessitats de mobilitat, el FC Barcelona i l’Ajuntament de Barcelona, conjuntament amb la Guàrdia Urbana i BSM, han treballat un pla de mobilitat que reforça el transport públic i aposta per una mobilitat sostenible, i han dimensionat uns serveis extraordinaris de manteniment i seguretat per garantir el menor impacte possible a la muntanya. En aquest sentit, el cost global de les actuacions és de 5.899.100 euros, amb uns costos de manteniment i gestió de 1.792.000 euros i uns costos d’inversió de 4.107.100 euros. D’aquests, el FC Barcelona assumeix 3.321.100€ i, l’Ajuntament de Barcelona, 2.578.000€.

A partir d’un document base, presentat al mes de febrer, s’han anat concretant els diferents aspectes operatius. Els objectius del pla passen per facilitar l’accés a peu, en transport públic o en bicicleta a l’estadi i, alhora, minimitzar l’impacte que el trasllat dels partits a l’Estadi Olímpic Lluís Companys pugui produir al veïnat i a les persones usuàries dels equipaments de la muntanya.

El FC Barcelona està duent a terme diverses mesures per tal d’enfortir el transport públic que va des del perímetre de la muntanya fins a l’Estadi Olímpic Lluís Companys, i afavorir la mobilitat a peu.

Per la seva banda, l’aportació municipal se centra en diverses actuacions per millorar l’espai públic i fomentar la mobilitat sostenible que es mantindran de manera permanent a la muntanya.

Operatiu de mobilitat durant els partits del Barça

Els dies que hi hagi partit a l’Estadi Olímpic Lluís Companys la mobilitat del Parc de Montjuïc tindrà modificacions importants. La principal afectació implicarà la restricció de l’accés en vehicle privat a les zones més properes a l’estadi. En alguns punts els vehicles no podran circular i en d’altres es requerirà una acreditació per passar. La recomanació principal és que la ciutadania es desplaci a peu, en transport públic o en bicicleta.

Desplaçaments a peu

Una de les principals opcions d’arribar fins a l’estadi de manera ràpida i fluida serà a peu des de la plaça d’Espanya. L’itinerari principal per arribar-hi caminant serà per l’avinguda Maria Cristina. Amb l’objectiu de facilitar l’accés durant els dies de partit, s’ha establert que les escales mecàniques estaran en funcionament de manera reversible, tant per a l’anada (totes donaran servei en sentit pujada) com per a la tornada (totes donaran servei en sentit baixada). En el cas que hi hagi alguna avaria, el FC Barcelona s’encarregarà de garantir la seva reparació i el correcte funcionament. També serà possible arribar a l’estadi a peu a través del carrer del Foc, o per l’àmbit de l’avinguda Miramar, en el cas d’haver utilitzat el funicular.

En aquest sentit, i per tal de promoure l’accés a peu, s’estan realitzant diverses actuacions de millora dels itineraris de vianants, incrementant l’enllumenat, actuant sobre el verd i renovant els paviments. A partir de l’any que ve també es semaforitzaran els següents passos de vianants per millorar la seguretat viària: avinguda Miramar - Fundació Miró (itinerari des del Funicular); passeig Olímpic - CEM Pau Negre; avinguda Ferrer i Guàrdia - Poble Espanyol (itinerari des de plaça d’Espanya).

Desplaçaments en transport públic

El transport públic també serà una de les opcions recomanables per desplaçar-se per la muntanya de Montjuïc durant els dies de partit. Hi haurà diverses alternatives d’accés.

- Per tal de promocionar l’ús del transport públic i amb la voluntat de facilitar l’accés a Montjuïc de l’afició, el FC Barcelona garantirà un servei gratuït d’autobusos llançadora per a les persones que tinguin entrada per assistir al partit o per als treballadors i treballadores que s’hagin de desplaçar a l’estadi. Dins aquest últim grup, qui estigui implicat en l’operativa de partit i que hagi d’accedir-hi amb més antelació disposarà d’un servei d’autobús contractat pel Club. Les llançadores sortiran des de la plaça d’Espanya i des de l’aparcament de Fira 2 i connectaran amb la zona de l’estadi. El servei començarà dues hores abans de l’inici del partit i acabarà una hora i mitja després de la finalització d’aquest. En total es disposarà de 17 vehicles que sortiran en intervals d’entre 3 i 4 minuts, i amb una capacitat per transportar fins a 4.400 persones/hora en global.

- Línies regulars d’autobusos de TMB que arribaran fins a zones properes a l’Estadi Olímpic: 13, 23, 55, 125, 150. Durant els darrers mesos s’han instal·lat cinc noves marquesines per a les parades de les línies regulars d’autobús i n’hi ha pendents dues més, que també es posaran properament.

- El funicular de Montjuïc serà també una de les principals formes d’accés, que també veurà incrementades les seves freqüències de pas, dues hores abans i dues hores després de la finalització del partit sempre que hi hagi servei comercial a la xarxa de metro.

A banda, es reforçaran els serveis de metro o FGC per arribar als entorns de la muntanya: Espanya (L1, L3, L8 i altres línies de FGC); Poble Sec (L3); Paral·lel (L2, L3); Foc (L10 Sud); Magòria-La Campana (L8 i altres línies de FGC). Concretament, els dies de partit s’incrementarà la freqüència a les línies de metro 1 i 3, les més properes a l’Estadi Olímpic (estació d’Espanya). També es reforçarà el personal d’atenció, seguretat i neteja a les estacions d’Espanya (L1 i L3), Poble Sec (L3), Paral·lel (L2 i L3) i Foc (L10 S). En paral·lel, hi haurà el servei habitual dels autobusos regulars de TMB que arriben fins a la plaça d’Espanya (D20, D40, H12, H16, V7, 13, 23, 46, 52, 65, 79, 91, 109, 150 i 165) i el passeig de la Zona Franca (H16, V3, V5, 23, 109 i 125).

Finalment, també es podrà arribar a l’estadi en taxi, amb el qual es podrà accedir a zones properes a l’Anella Olímpica. En aquest sentit, al llarg del mes setembre es preveu que s’instal·lin noves microparades de taxi en aquest àmbit de la muntanya.

Desplaçaments en bicicleta

La principal recomanació per accedir a l’Estadi Olímpic amb bicicleta serà utilitzar els actuals itineraris en calçada. Els ciclistes podran accedir a la muntanya sense restriccions. Per fomentar aquest tipus de desplaçaments, entre els mesos d’agost i setembre s’iniciarà la construcció d’un nou tram d’infraestructura ciclista que cobrirà el trajecte entre la plaça d’Espanya i l’avinguda Miramar. S’instal·laran dos carrils bici unidireccionals, un per sentit, situats a banda i banda de la calçada i es preveu que entrin en servei el proper mes de setembre. La construcció dels nous trams ciclistes també portarà associada la creació d’aparcaments per a bicicleta al llarg del recorregut de la nova infraestructura.

L’any que ve s’instal·laran 8 noves estacions de Bicing a l’entorn de l’estadi i està previst que el FC Barcelona posi a disposició dels espectadors i espectadores una consigna per a patinets elèctrics i bicicletes en aquest mateix àmbit.

Desplaçaments en motocicleta

Hi haurà espai suficient d’aparcament per a 3.500 motos en els àmbits propers a l’estadi, que estaran situats a l’entorn del carrer de Font i Quer i el passeig Migdia. D’aquesta manera les motos podran accedir a aquestes zones d’aparcament sense necessitat de disposar d’acreditació i fins que es completi el seu aforament.

Desplaçaments en vehicle privat (excepte motocicletes)

Aquelles persones que es vulguin desplaçar en vehicle privat pel Parc de Montjuïc hauran de tenir en compte que tres hores abans del partit l’accés en cotxe estarà limitat i, per tant, no serà el mitjà de transport més recomanable per moure’s per aquest àmbit. El dispositiu de mobilitat delimitarà la muntanya en tres zones diferenciades:

- Zona 0: zona més propera a l’Estadi Olímpic, on no hi podrà accedir cap vehicle a motor, a excepció de vehicles de serveis i d’emergències. El tram restringit inclou l’avinguda de l’Estadi (tram comprès entre les Piscines Bernat Picornell i el Museu Olímpic, fins a la cruïlla amb el carrer dels Vivers) i el passeig Olímpic (tram comprès entre la cruïlla amb el carrer del Doctor Font i Quer i la cruïlla amb l’avinguda de l’Estadi i el Museu Olímpic). Únicament i com a excepció, a la Zona 0 hi podran accedir per estacionar de manera controlada els autocars de l’afició contrària i els vehicles de persones amb diversitat funcional (PMR).

- Zona 1: zona més propera a l’Anella Olímpica, on només podran accedir vehicles que tinguin com a destinació l’estadi i que estiguin acreditats pel FC Barcelona; o aquells que tinguin com a destinació qualsevol dels equipaments situats en aquest àmbit, i que comptin també amb la seva corresponent acreditació expedida pels mateixos equipaments o pels diferents operadors de Montjuïc. Aquest àmbit inclou l’avinguda de l’Estadi (el tram situat entre l’INEFC i les Piscines Bernat Picornell; i el tram situat entre el carrer dels Vivers i el passeig de Santa Madrona), la totalitat del carrer Pierre de Coubertin, el passeig Olímpic (des de la cruïlla amb el passeig del Migdia fins a la cruïlla amb el carrer del Doctor Font i Quer) i un tram del carrer Doctor Font i Quer. Dins d’aquesta àrea hi haurà zones específiques d’aparcament per als vehicles autoritzats.

- Resta del Parc de Montjuïc: zona on els vehicles podran circular. No obstant cal tenir en compte que mentre duri el partit hi haurà controls d’accés a la muntanya i no es podrà creuar de banda a banda del parc.

Per garantir la delimitació de les tres zones i gestionar el seu accés, la Guàrdia Urbana de Barcelona, conjuntament amb els Mossos d’Esquadra, instal·larà una quinzena de punts de control que estaran operatius abans que comenci el partit. El dispositiu de restriccions viàries també comptarà amb personal auxiliar que informarà aquells conductors i conductores que es desplacin per l’àrea afectada.

Vehicles acreditats

El FC Barcelona i els diferents equipaments i operadors de Montjuïc seran els encarregats d’acreditar les persones que hagin d’accedir en vehicle privat als entorns de l’Estadi Olímpic Lluís Companys. Així, comptaran amb acreditació pròpia, per una banda: els espectadors i les espectadores del partit i els treballadors de l’estadi; i per l’altra: els usuaris o usuàries que hagin d’accedir a algun dels equipaments que estiguin situats a la Zona 1, per motius laborals o de visita. Els equipaments que quedaran dins d’aquest àmbit són els següents: Jardí Botànic – Museu de Ciències Naturals de Barcelona; Complex Esportiu Pau Negre- Parc del Migdia; INEFC; CEM Piscines Bernat Picornell; Institut Municipal Barcelona Esports; Museu Olímpic i de l´Esport Joan Antoni Samaranch; Pistes Municipals d’Aeromodelisme de Montjuïc; les oficines de l’Anella Olímpica i el Camp Municipal de Beisbol Pérez de Rozas. Tot i no estar dins de l’àmbit exacte, la Residència 3 Pins i Aspace-CIM també requeriran acreditació per poder arribar fins a aquests espais.

Les persones usuàries de l’INEFC i del CEM Piscines Bernat Picornell podran utilitzar les acreditacions pròpies per accedir als seus aparcaments. La resta d'equipaments situats dins de la zona de control ja han rebut les acreditacions que s’han expedit per part de l’Ajuntament de Barcelona i seran els encarregats de distribuir-les entre les persones usuàries i el col·lectiu de treballadors i treballadores per tal que puguin arribar fins als seus punts de destinació.

Les persones usuàries dels següents equipaments no necessitaran acreditació però hauran de conèixer on estan situats els punts de control, i modificar les seves rutes d’accés habituals:

Piscines de Salts i Restaurant El Xalet; Esfèric; Guingueta del Passeig dels Cims; Guingueta el Marcelino; la Caseta del Migdia; TMB centre Miramar; Tiro Olímpico; Castell de Montjuïc; Tir amb Arc; Escola Tres Pins; Escola Bosc; Institut Estudis Esportius (zona 3 Pins) i Fundació Miró. Finalment, per accedir a la resta d’equipaments situats a la muntanya no caldrà passar per punts de control ni disposar d’acreditació específica, tot i que s’haurà de seguir un itinerari diferent de l’habitual.

Aparcaments a l’entorn

Pel que fa a l’aparcament per a vehicle privat, la principal recomanació per a aquells que vagin a l’Estadi Olímpic Lluís Companys és evitar arribar-hi en cotxe, però en cas que sigui necessari hi ha l’opció de desplaçar-se amb vehicle privat fins als entorns de la muntanya i deixar-lo als pàrquings de pagament, per accedir des d’aquests punts a peu, en bici o en transport públic fins a l’estadi. A l’entorn de la muntanya de Montjuïc hi ha els següents aparcaments: BSM Rius i Taulet; aparcament Poble Espanyol; BSM Ciutat del Teatre-Montjuïc i aparcament Fira 2, des d’on surt un dels dos serveis llançadora cap a l’estadi.

Afectacions al veïnat

El veïnat de Can Clos i el Polvorí podrà accedir als seus respectius barris per rutes alternatives d´accés però també si fos necessari pels punt de control del carrer Foc. Per tal de minimitzar l’afectació als veïns i veïnes els dies de partit, les places d’Àrea Verda de l’entorn passaran a ser exclusives per a residents de manera que estarà prohibit l’estacionament als vehicles sense acreditació de resident.

Altres serveis

Els serveis de la ciutat també s'adaptaran els dies de partit. Pel que fa a la neteja es realitzarà un servei abans dels partits per posar a punt la zona i sobretot es muntarà un dispositiu posterior que es farà en dos moments, immediatament després del partit i l'endemà, i que servirà per fer la neteja corresponent de l'espai públic i aparcaments. També es faran enceses i apagades manuals del servei d'enllumenat quan sigui necessari i alguns treballs de manteniment de jardineria i adequació dels espais verds. Els costos derivats d'aquests serveis específics els assumirà el FC Barcelona.

Futbol femení

D'altra banda, s'està treballant perquè el primer equip femení també pugui disputar el Trofeu Joan Gamper a l'Estadi Olímpic Lluís Companys.

 

Més notícies aquí