Local

Una gira intensa i productiva

El FC Barcelona tanca el Barça on Tour: US 2023 amb un balanç positiu a nivell esportiu i econòmic i amb una intensa agenda institucional i comercial que ha contribuït a consolidar la marca Barça als Estats Units

La gira de pretemporada ja és història, un tour en què els aficionats dels Estats Units han pogut tornar a gaudir de l’equip blaugrana en tres dels quatre partits inicialment programats -el partit davant la Juventus es va suspendre per un virus gastrointestinal que va afectar diversos jugadors del Barça- en terres nord-americanes davant l’Arsenal, el Reial Madrid i l’AC Milan i que deixa bones sensacions esportives en el conjunt de Xavi. Però a banda del balanç esportiu de l’equip, recolzat als estadis per una massiva presència de seguidors, el Club tanca aquest tour amb un increment del 20 per cent del benefici net respecte a la gira de l’any passat i completant una intensa agenda institucional i comercial que han ajudat a consolidar la marca Barça al país.

Pel que fa a l’aspecte econòmic, tot i la cancel·lació del partit de Santa Clara amb la Juventus, i el fee que es va deixar d’ingressar per aquest matx, el FC Barcelona ha tancat aquesta gira amb uns ingressos superiors als de la gira de la temporada passada en què es van jugar un total de quatre partits, un més que enguany. Així mateix, el benefici net que deixa la gira també s’ha incrementat amb un 20 per cent respecte a la de l’any passat. Aquest augment no només s’explica per la pujada dels ingressos, principalment provinents de la venda d’entrades, sinó també degut a la retallada de despeses associades al Tour.

I és que, de fet, el públic nord-americà ha tornat a respondre i un cartell on hi figura el FC Barcelona desperta l’interès de l’afició. En els tres partits disputats, el color blaugrana ha estat representant de manera massiva en els estadis que han registrat una afluència mitjana de 63.745 espectadors; 70.223 al SoFi Stadium pel Barça-Arsenal, 38.986 a l’Allegiant Stadium per presenciar el Barça Milan i 82.026 a l’At&T pel Barça-Madrid, fet que suposa un rècord d’assistència pel que fa als Clàssics disputats als Estats Units i la xifra més alta d’espectadors registrada per un partit de futbol en aquest emblemàtic estadi. 

Balanç esportiu

En el terreny de joc, el conjunt de Xavi ha pogut mesurar les seves forces en aquesta gira contra rivals d’entitat que han estat exigents i que han accelerat la posada a punt de l’equip per a la temporada. També ha servit per donar minuts als joves jugadors provinents del planter com és el cas de Fermín López, Lamine Yamal o Marc Casadó, que han presentat les seves credencials en escenaris internacionals.  

En conjunt, el balanç esportiu ha estat positiu. Després de la derrota en el primer partit davant l’Arsenal (5-3), l’equip ha encadenat dues victòries amb la porteria a zero (1-0 contra el Milan i 3-0 davant el Reial Madrid). La victòria contra l’equip madridista va ser el tercer triomf en els tres clàssics disputats fins ara als Estats Units. 

Però l’actuació sobre la gespa és només la punta de llança per a la consolidació de la marca Barça als Estats Units. Així, fora del terreny de joc, s’han dut a terme diverses accions i trobades estratègiques per tal de reforçar la presència del Barça al país en l’àmbit digital, comercial i institucional.

Àmbit institucional i social

El Barça on Tour: US 2023 va estar representat a nivell institucional pel president Joan Laporta i nou membres de la Junta Directiva que van participar en diferents actes públics, així com en reunions i visites privades relacionades amb diferents àmbits del Club. A banda de la directiva, jugadors, staff tècnic i executius i empleats del Club l’expedició blaugrana la completaven un total 44 persones més -vint i quatre acompanyants per part de la directiva i vint acompanyants per part de l’equip- que van abonar tots ells el preu establert pel que fa al viatge i a l’allotjament. 

A nivell institucional, l’acte central de la gira va ser el Welcome Dinner, o Sopar de Benvinguda que va organitzar el Club per a representants de la societat local de Los Angeles i altres indrets de l’estat de Califòrnia en el restaurant Agua Viva, By José Andrés, de l’hotel Conrad, en què el president Laporta i els membres de la Junta Directiva van exercir d’amfitrions davant d’uns gairebé 200 convidats. 



Pel que fa a l’Àrea Social, el Club va organitzar quatre trobades amb les penyes del país. Concretament van ser les Penya Blaugrana Los Angeles, la Penya LA Soccer Foundation, la Penya Barça Austin, la Penya Blaugrana Houston i la PB Dallas, i la PB Las Vegas les que van tenir l’oportunitat de trobar-se amb la Junta Directiva en uns actes en què es va posar de manifest la intensitat i la passió amb què es viuen els colors malgrat la distància.

A nivell institucional, durant la gira també es va celebrar una reunió de la Junta Directiva en una sessió mixta -presencial i online per als directius que no havien viatjat- i en què es van tractar diferents temes establerts en l’ordre del dia.

Marca i Digital

Fora de l’àmbit institucional, una novetat en aquesta gira, i que incideix en la projecció de marca, va ser el fet de presentar la segona equipació de la temporada als Estats Units, el mateix dia que els jugadors la van estrenar en el partit davant l’Arsenal. Aquest llançament va venir acompanyat de la consegüent estratègia de difusió per part dels canals digitals del Club i per aconseguir la màxima repercussió en un mercat prioritari, també en l’àmbit del retail, com és els Estats Units.

L’estratègia de màrqueting digital del Club, ara sota el paraigües de la recentment creada àrea de Barça Identity, també s’ha enfocat durant la gira a col·laborar a les xarxes tant amb els equips rivals dels amistosos com, sobretot, amb franquícies de l’esport nord-americà com Los Angeles Rams de la NFL o l’equip femení de l’Angel City FC, propietat de diverses estrelles del panorama artístic i esportiu nord-americà com Natalie Portam, Eva Longoria o Serena Williams i amb el qual s’exploren sinergies per a la promoció del Barça Femení en el país. Així mateix, s’han dut a terme també accions conjuntes amb una desena d’influencers locals de diferents àmbits que han ajudat a amplificar la presència de la marca Barça en el territori i a consolidar el FC Barcelona com el Club.

Accions de l’Àrea Comercial

Pel que fa a l’àmbit comercial la gira ha estat un bon aparador per donar visibilitat als patrocinadors i a la seva associació de marca amb el FC Barcelona. És el cas de l’Spotify, main partner del Club, amb el qual durant aquest Tour s’han desenvolupat diverses accions en estadis i en estudis de gravació amb la participació conjunta de diferents jugadors i estrelles del món de la música com Daddy Yankee, el grup de musicant regional Fuerza Regida o la cantant brasilera Anitta.

Per seva banda, Nike, també main partner del Club, va organitzar una visita de jugadors a una àrea de Los Angeles on la multinacional nord-americana organitza activitats esportives de caràcter social amb joves i infants.

També s’han dut a terme accions amb altres patrocinadors com Scotiabank i Estrella Damm, així com l’acte organitzat amb ACCIÓ i l’Agència Catalana de Turisme previ al partit de l’Arsenal i amb participació de la Junta Directiva i de representants de multinacionals tecnològiques nord-americanes amb l’objectiu impulsar la projecció de Catalunya i donar-la a conèixer com a centre d’inversions i turisme de reunions.

A banda dels actes públics, l’equip comercial i de patrocini, juntament amb  membres de la Junta Directiva, han mantingut diverses trobades privades com la que va tenir lloc al Crypto Arena, pavelló que acull els partits de Los Angeles Lakers i Los Angeles Clippers de l’NBA, per tal de conèixer in situ com s’implementa en espais comercials el Just Walk Out, una tecnologia que permet al comprador abonar l’import directament a través d’un dispositiu, amb què s’evita el temps d’espera que pot suposar passar per caixa. 

En l’àmbit del Fan Engagement s’ha aprofitat la gira per dur a terme diverses visites i workshops presencials amb algunes de les grans plataformes socials globals més rellevants amb seu als Estats Units com YouTube, Google, Meta, amb reunions amb els equips de Facebook, Instagram i Whatsapp, TikTok, Twitter, ara X, i Snapchat.

Entrevistes amb Mitjans Referents dels Estats Units

La gira ha situat el club blaugrana en el centre d’atenció i així ho demostra l’interès que ha generat entre la premsa del país, que han pogut conèixer l’actualitat esportiva i institucional del Club mitjançant les entrevistes que ha ofert el president Joan Laporta, jugadors i executius del Club als principals mitjans nord-americans.

Pel que fa al president Laporta, va concedir entrevistes a les cadenes de televisió CNN, ESPN i al canal Univisión, adreçat a l’audiència hispana així com a la revista Fortune, publicació d’àmbit global especialitzada en negocis i una darrera entrevista amb Los Angeles Times. Pel que fa als jugadors, van atendre igualment diversos mitjans nord-americans, entre els quals hi havia també ESPN i Univisión; altres cadenes de televisió com CBS i Telemundo, mitjans escrits com The Athletic, la publicació esportiva del New York Times, o el mitjà digital especialitzat en esports, Bleacher Report.

Espai Barça 

Els Estats Units compten amb instal·lacions esportives de primer nivell que són un referent pel que fa a la gestió i l’explotació comercial. D’aquesta manera, l’equip directiu del Club, acompanyats dels responsables executius de l’àrea, han realitzat durant la gira diferents visites per conèixer de primera mà el funcionament d’aquestes instal·lacions i l’opció de replicar alguns aspectes de la gestió al futur Spotify Camp Nou, sobretot en l’àmbit de l’Hospitality i dels espais VIP. Entre els equipaments que es van visitar figuren el SoFi Stadium a Inglewood, escenari del Barça-Arsenal i seu de LA Rams i LA Chargers de la NFL, l’AT&T Stadium d’Arlington, Texas,  que va acollir el Clásico i seu dels Dallas Cowboys de la NFL, The Star a Frisco, de Texas, seu corporativa i centre d’entrenament dels Dallas Cowboys o la Sphere a Las Vegas, que obrirà les seves portes al públic al proper mes de setembre i que està considerat com el recinte d’entreteniment en viu amb les més avançades prestacions tecnològiques.

Relacionat amb l’Espai Barça, però en l’àmbit del patrocini, els executius del Club han mantingut reunions durant la gira amb diferents companyies interessades a convertir-se en partners del futur complex que està construint el Club.

Més notícies aquí