Local

Aprovats el tancament de l’exercici econòmic 2023/24 i el pressupost 2024/25

Els socis i sòcies compromissaris diuen que sí als números que ha presentat la Junta Directiva

Llum verda als números del curs passat i al pressupost d’aquest curs. L’Assemblea General Ordinària del FC Barcelona ha aprovat la liquidació de l'exercici econòmic corresponent a la temporada 2023/2024, en el qual s’ha aconseguit aturar la deriva econòmica dels darrers anys i s’han assolit uns beneficis ordinaris positius de 12 M€. L’aprovació de la liquidació de l’exercici 2023/24 s’ha produït amb 452 vots a favor, 156 en contra i 25 vots en blanc. Els socis i sòcies compromissaris també han aprovat el pressupost de la temporada 2024/25, que preveu uns ingressos d’explotació de 893 M€ i una despesa d’explotació de 873 M€. L’aprovació del pressupost 2024/25 s’ha produït amb 409 vots a favor, 75 en contra i 28 vots en blanc.

12 M€ de beneficis ordinaris

Entre els aspectes més destacats del tancament de l’exercici 2023/25 sobresurten el rècord històric d’ingressos procedents de patrocini, amb més de 210 M€; el rècord en facturació de la filial de marxandatge, BLM, que ha arribat als gairebé 110 M€ de facturació, amb un increment del 72% en relació amb el 2018; i els beneficis provinents del traspàs de jugadors amb un resultat superior als 80 M€. Cal recordar que el benefici en traspassos tan sols s’assoleix quan el preu de venda és superior al valor comptable del jugador. Ha estat també significativa la rebaixa de 170 M€ de la massa salarial, de 670 M€ a poc més de 500 M€. Aquesta rebaixa torna a situar el Club dins de les ràtios recomanades per la UEFA: massa salarial sobre ingressos recurrents entre el 55 i el 70%. 

Pel que fa a l’eficiència de la gestió de l’estada a Montjuïc, s’ha seguit una política estricta de revisió de despesa no esportiva, limitant la despesa operativa no essencial i imprescindible per al desenvolupament de l’Entitat. Jugar a l’Estadi Olímpic comporta una reducció d’ingressos ordinaris de més de 100 M€ a l’any i el Club ha fet front a aquesta baixada d’ingressos ordinaris per avançar el màxim possible en la remodelació de l’Spotify Camp Nou.

Per altra banda, s’ha completat un reajustament del dèficit de les seccions, per adaptar-les a la situació financera del Club sense perdre competitivitat esportiva. El FC Barcelona, en definitiva, ha dut a terme una política de contenció en la inversió, rebaixant significativament el total d’inversions realitzades respecte a la mitjana històrica dels últims anys. La suma d’aquests factors ha permès la consecució del resultat ordinari positiu de 12 M€, complint així l’objectiu del pressupost de l’exercici 2023/24 per la part ordinària. 

Resultats extraordinaris

Pel que fa als resultats extraordinaris, el Club ha procedit a deteriorar una sèrie de comptes a cobrar derivats de les accions de la societat Bridgeburg Invest, S.L. a causa de l’impagament per part d’alguns dels socis inversors involucrats. En compliment del Pla General Comptable, el Club ha de registrar aquest potencial impagament per principi de prudència, sense renunciar en cap cas a cobrar-ho igualment en el futur i/o a dur a terme les accions que es requereixin. L’import reconegut com a despesa extraordinària ascendeix als 141 milions d’euros abans d’impostos. El Club considera que hi ha motius suficients que justifiquen el valor actual de la companyia i segueix confiant en la seva viabilitat i capacitats futures, amb un pla de negoci establert que permetrà generar ingressos recurrents en un futur proper. Per aquest motiu, i tot i que el resultat ordinari és positiu, el Club tanca el resultat consolidat 2023/24 amb un resultat net de -91 milions d’euros.

Sobre el pressupost de la temporada 2024/25

El primer equip masculí de futbol seguirà jugant a l’Estadi Olímpic durant el primer semestre de la temporada, amb l’objectiu de retornar a un Spotify Camp Nou amb aforament reduït a la segona volta. Es preveuen ingressos recurrents inferiors derivats de l’explotació de l’Estadi, situació prevista durant les obres de remodelació de l’Spotify Camp Nou, i una recuperació progressiva dels ingressos d’Estadi gràcies a la tornada a l’Spotify Camp Nou. 

El Club prefereix ser prudent amb el nou format de la Champions League i ha pressupostat imports similars als assolits en temporades anteriors, però es preveu una potencial millora pel que fa als ingressos derivats dels drets de televisió.

Per altra banda, el pressupost 2024/25 viurà un dels majors augments d’ingressos de patrocini arribant fins a un total de més de 250 M€. A més, el Club preveu seguir incrementant les seves línies de venda presencial i e-commerce fins a arribar a una xifra de facturació superior als 125 M€, fet que suposaria un increment de dos dígits respecte a l’any anterior.

Es manté una política conservadora d’inversions, adaptada a la situació financera actual, i basada en la confiança en la projecció interna de jugadors propis i la inversió específica en jugadors diferencials de manera puntual. En aquest sentit, la massa salarial prevista per a la temporada 2024/25 es manté en imports propers als 500 M€. El Club preveu uns beneficis per vendes de jugadors similars a la mitjana històrica, reforçant la política de traspassos amb benefici i substituint jugadors que, per edat o falta de mercat, suposaven pèrdues en el moment de la sortida.

La previsió del Club és la de repetir un tancament de l’exercici amb un resultat ordinari positiu de 5 milions d’euros, assegurant així una generació d’EBITDA positiva que permeti consolidar les bases per a la temporada 2025/26, on s’ha de desplegar extensivament la nova estructura de generació d’ingressos derivada del nou Spotify Camp Nou.

Més notícies aquí