El Barça Innovation Hub compleix dos anys, consolidat com la plataforma de coneixement de referència en l'esport
- Viber
- Messenger
- Copia l'enllaç
Quan es compleixen dos anys del seu llançament, el Barça Innovation Hub, la plataforma que reuneix tots els projectes d’innovació, recerca i formació del Club, es troba plenament consolidada com una referència en la indústria de l’esport. El BIHUB es va presentar al món el 27 de març del 2017 com un dels pilars del ‘més que un club’, que és l’aposta per a la innovació i el desenvolupament del coneixement d’una manera estructurada i que implica tota l’organització.
El BIHUB treballa actualment en més de 70 projectes de recerca científica, codesenvolupa vuit projectes amb start-ups, organitza vuit congressos a les instal·lacions del Club que han reunit més de 2.300 assistents i, a través de la divisió de formació Barça Universitas, impulsa set màsters presencials i imparteix formació en línia a 10.000 estudiants de més de 100 països.
Amb el Barça Innovation Hub, el Club aspira a convertir el FC Barcelona en el centre d’innovació esportiva número u del món. El BIHUB promou una cultura oberta i de col·laboració, treballant de prop amb les marques líders, universitats, centres de recerca i start-ups de tot el món, així com altres clubs i institucions esportives, inversors o col·laboradors.
La manera com treballa la plataforma és a través d’un ecosistema per estimular el coneixement i la innovació, i d’aquesta manera beneficiar el Club i la societat en general.
L’objectiu amb aquest model de col·laboració és que el Club pugui atraure empreses i emprenedors que desenvolupin noves tecnologies innovadores i, així, ajudar a convertir Barcelona en un pol d’atracció de talent, esport, tecnologia i innovació. El Barça vol convertir Barcelona en el Silicon Valley de l’esport, aconseguint que el Club sigui l’eix vertebrador i accelerador de la indústria del coneixement en el sector de l’esport a Europa i al món. Més enllà d'ajudar Barcelona a ser un pol d'atracció, aquestes aliances estimulen els professionals de les àrees de coneixement a impulsar noves iniciatives, derivat de necessitats que detecten, fent que generi un gran valor per als equips i esportistes del Club.
Projectes en set àrees de coneixement
El Barça Innovation Hub s’estructura en set àrees de coneixement: Esports col·lectius, Rendiment esportiu, Anàlisi i tecnologia esportiva, Salut i benestar, Fan Engagement i Big Data, Instal·lacions intel·ligents i Innovació social.
Entre els projectes en què treballa el BIHUB destaquen alguns com el que desenvolupa l’àrea d’anàlisi i tecnologia esportiva amb el MIT Sports Lab americà per categoritzar, a través de diferents tècniques d’anàlisi de dades, les diferents formes que tenen els equips de LaLiga de crear situacions ofensives. L’objectiu és que a través de les dades es pugui automatitzar una part de la feina dels analistes, perquè puguin dedicar més temps a analitzar qualitativament cadascun dels rivals.
Un altre cas específic és el que està treballant l’Àrea de Salut i Benestar amb Gatorade per personalitzar la hidratació dels esportistes durant partits i entrenaments. S’ha creat un producte per personalitzar la hidratació, segons les necessitats de cada jugador, aplicant la recerca mèdica. A partir del producte de Gatorade, els investigadors analitzen diferents dades biomètriques dels esportistes i construeixen un perfil d’hidratació personalitzat per a cadascú. Aquest perfil es projecta en l’ampolla intel·ligent de Gatorade, que va indicant als jugadors quan han de beure per hidratar-se.
En aquesta àrea també s’està treballant amb l’empresa d’assegurances Grup Allianz, partner global històric del Club, en un projecte pioner per analitzar la vinculació entre la qualitat del son i el rendiment físic i esportiu. Aquest estudi partirà de l’experiència d’esportistes del FC Barcelona, l’anàlisi tan qualitatiu del son de 600 nens de la Masia i l’estudi individualitzat amb 50 joves a través d’una samarreta intel·ligent desenvolupada per l’start-up canadenca Hexoskin, amb l’objectiu de mesurar els possibles impactes en el rendiment esportiu i en la salut.
En innovació, per exemple, també s’ha desenvolupat en col·laboració amb una start-up un dispositiu anomenat WIMU, que utilitza una tecnologia més precisa que el GPS, la Ultra Wide Band, que permet registrar i analitzar el moviment i la posició dels esportistes. Dades com els metres recorreguts a alta velocitat, el nombre d’acceleracions o desacceleracions o la distància recorreguda permeten recollir informació que serà molt útil per a la presa de decisions, amb dos objectius molt clars: optimitzar el rendiment i prevenir lesions. Abans, els entrenadors es basaven en "sensacions", ara compten amb informació precisa i científica.
Un altre exemple de col·laboració en l’àmbit de la tecnologia de la comunicació és el que es desenvolupa amb GSMA i que es va presentar recentment al Mobile World Congress, que ha convertit el Camp Nou en el primer estadi d’Eura a utilitzar la tecnologia 5G, que permetrà explorar noves formes de transmissió de continguts quan estigui comercialitzada.
En formació, el BIHUB treballa amb algunes de les millors universitats del món: el MIT a Boston, la Universitat de Georgetown, la Universitat de Pequín, ESADE, la UB, la UAB, l’Institut Johan Cruyff, Blanquerna, l’INEFC o l’ISDE. Hem signat convenis per desenvolupar set màsters i postgraus presencials. La plataforma en línia de Barça Universitas per a la formació de professionals, ja té 10.000 estudiants de 100 països.
A més, el BIHUB organitza o coorganitza en col·laboració amb altres centres o entitats vuit congressos i esdeveniments que en alguns casos ja són una referència mundial, com el Barça Sports Medicine Conference, l’Sport Technology Symposium o el Football Coach Analytics Summit, que han reunit 2.300 assistents a les instal·lacions del Club.
Declaracions de Marta Plana, directiva responsable del Barça Innovation Hub
“Amb el Barça Innovation Hub hem obert el nostre coneixement al món, també per aprendre dels altres i intercanviar coneixement amb els millors. Per créixer, hem de compartir el nostre coneixement i anar a buscar el que no tenim. Estem convençuts que aquesta és la millor manera de caminar de manera més ràpida i eficient cap al futur. Compartir el coneixement implica adoptar una posició estratègica de lideratge. Ens permet ser més flexibles i adaptar-nos més ràpid a aquests canvis que vindran. Ara també som ‘més que un club’, perquè apostem per la innovació i el desenvolupament del coneixement”.
- Viber
- Messenger
- Copia l'enllaç