L'estratègia digital del Barça crea un nou model de relació amb el fan per adaptar-se als canvis en els hàbits de consum

L'estratègia digital del Barça crea un nou model de relació amb el fan per adaptar-se als canvis en els hàbits de consum

El FC Barcelona, líder mundial en ‘engagement’ a les xarxes socials, aposta per conèixer millor el fan a través de les dades i oferir-li productes i serveis adaptats als seus gustos i necessitats

El FC Barcelona ha presentat avui la seva nova estratègia digital basada en una nova manera de relacionar-se amb els seus fans d’arreu del món. El Barça és el primer club esportiu en l’àmbit digital, en què, l’any 2019, i per segon any consecutiu, va generar més engagement amb els seus fans (més de 1.400 milions d’interaccions) a nivell mundial i es va consolidar com l’entitat esportiva més seguida a les xarxes socials, amb més de 350 milions de seguidors. Des d’aquest posicionament de lideratge, el Club vol fer un pas més i, tal com s’ha explicat avui en l’acte Barça Digital Vision: Posicionament, Estratègia i Projectes Digitals, aposta per un canvi de paradigma en la seva estratègia digital per apropar-se al fan, coneixe’l millor i oferir-li nous productes i serveis adaptats a les seves necessitats.

L’acte en què s’ha presentat el nou full de ruta digital s’ha celebrat a la SALA IDEAL–Centre d’Arts Digitals de Barcelona i ha comptat amb la participació de Josep Maria Bartomeu, president del FC Barcelona; Dídac Lee, directiu i responsable de l’Àrea Digital del Club; Guillem Graell, CMO-Director de l’Àrea de Marca; i Enric Llopart, director de l’Àrea Digital. Ha estat un esdeveniment innovador que s’ha desenvolupat a través de presentacions amb tecnologia immersiva, en les quals s’han combinat diferents efectes visuals i auditius amb projeccions en alta definició per maximitzar-ne l’impacte.

El FC Barcelona és el club que més ingressos genera en qualsevol disciplina esportiva i aquest any preveu superar la xifra dels 1.000 milions de facturació. A diferència d’altres clubs, el Barça  genera tots els seus ingressos de la indústria de l’esport i ara vol fer un pas endavant en l’entorn digital, on els hàbits de consum, especialment entre les noves generacions, obliguen a competir amb grans corporacions i plataformes de continguts perquè l’esport també és avui en dia una forma d’entreteniment.

Aquesta nova estratègia digital comportarà una nova evolució en el model d’ingressos del Club i el negoci digital es convertirà en una de les principals fonts d’ingressos del Barça en els pròxims anys.

Arribar al fan sense intermediaris

Per fer possible el desenvolupament de la seva nova estratègia digital, el Barça aposta per la creació de diferents plataformes pròpies que li permetin arribar de manera directa al fan, sense intermediaris, per així poder obtenir un millor coneixement dels seus gustos, necessitats i hàbits de consum. Tot això, amb l’objectiu de ser capaços d’oferir-li productes digitals Barça personalitzats, que contribueixin a fer-lo sentir més a prop del Club que mai.

En aquesta línia, la nova estratègia digital es basa en un model Fan Centric, a partir del qual es treballa per la creació d’un ecosistema integrat de productes, serveis i continguts del Club, per tal d’oferir als seus fans de tot arreu les millors experiències Barça, tant si visiten l’Estadi com si no.

Els pilars de la nova estratègia digital

El Club desenvolupa la seva estratègia digital sobre tres pilars: l’atracció d’audiències globals, l’entreteniment i les dades, i la creació d’un ecosistema de productes digitals Barça.

En el primer pilar, el Barça vol enfortir la seva capacitat d’arribar i connectar amb audiències de tot el món a través del reforç del lideratge a les xarxes socials amb continguts de més qualitat i adaptats als interessos dels fans, la presència en noves plataformes i amb iniciatives com els Barça eSports per atraure els joves a nivell global.

El segon pilar es basa en la creació de contingut d’entreteniment i la captació i anàlisi de dades, que són, a més, els eixos comuns presents en tots els projectes plantejats dins la nova estratègia digital. Els dos eixos transversals s’estructuren, per un costat, sobre Barça Studios, l’ens de creació de  contingut d’entreteniment que nodrirà els diferents productes digitals Barça i el projecte FRM (Fan Relationship Management), que permetrà recollir dades des de les plataformes pròpies per tal de conèixer millor els fans i oferir allò que sigui més rellevant per a ells en tot moment.

Model fan-centric

El tercer pilar és la creació d’un ecosistema de productes i serveis digitals Barça, amb l’OTT Barça TV+ i un programa de Membership global, anomenat ‘Culers’, passant per un e-commerce propi o solucions innovadores en la venda d’entrades. Per últim, amb l’arribada de l’Espai Barça, l’experiència digital a l’Estadi viurà una transformació que integrarà el món digital i el físic.

Declaracions de Josep Maria Bartomeu, president del FC Barcelona

“Fa uns mesos, analitzant el nostre posicionament i les possibilitats que ens obre l’àmbit digital, vam demanar a l’Àrea Digital i de Marca que dissenyés una nova estratègia digital a partir de dues premisses, el convenciment absolut de l’extraordinari marge de creixement que encara té per davant la marca Barça i davant la confirmació que el nostre marc competitiu ha canviat. Les nostres referències van més enllà de l’esport, competim amb la indústria de l’entreteniment”.

“Ara, l’àmbit digital ens permet saber qui són els nostres fans i què volen. Per això estem desenvolupant plataformes pròpies, que a través de l’anàlisi de dades, ens permetran oferir als nostres fans un ventall de continguts, productes i serveis adaptats a les seves necessitats”.

“Aquest nou model comportarà una nova evolució en el nostre model d’ingressos. Els nous ingressos derivats del negoci digital ens permetran seguir preservant el nostre model de propietat, en mans dels nostres 140.000 socis”.

Dídac Lee, directiu responsable de l’Àrea Digital del FC Barcelona

“Assistim a una revolució en el consumidor i en els seus patrons de consum, especialment en les noves generacions. Estem davant de l’economia de l’atenció, on lluitem amb nous actors amb els que no comptàvem i que, en lloc de competir als estadis, ho fan a les pantalles dels mòbils, a les televisions i als ordinadors. Ara els nostres competidors són també les grans corporacions i plataformes de continguts. Tenint això en compte, si aprofitem l’oportunitat, aconseguirem un mercat més gran i podrem crear noves línies de negoci que fins ara no existien”.

“Els projectes que presentem i que estem implementant són projectes que han arribat per quedar-se i que tindran vigència en els propers anys, evolucionant-los i adaptant-los als diferents contextos de futur”.

Força Barça
Força Barça

Relacionat Amb aquest contingut

Tanca l'article

Relacionat Amb aquest contingut