Quaranta anys d’història del Museu del FC Barcelona
- Viber
- Messenger
- Copia l'enllaç
El desig que el FC Barcelona tingués un museu que recollís la seva història i els trofeus aconseguits al llarg del temps ve de lluny. En el butlletí oficial del Club corresponent al mes d’agost del 1928 es pot llegir que el consell directiu d’Arcadi Balaguer albirava el projecte d'engegar una “ordenació i agrupament dels trofeus, amb l’edició d’una guia per a instrucció dels nostres socis i dels hostes que ens visitin”. Malauradament, el projecte no va germinar.
Molts anys després, la junta directiva que presidia Josep Lluís Núñez va recuperar aquesta idea. Així és com l’any 1982 es va iniciar la tasca de reunir trofeus, documents i tota mena d’objectes relacionats amb la història del FC Barcelona, que es trobaven dispersos i sovint en precari estat de conservació en diverses dependències del Club. Després de dos anys de treballs, el Museu del FC Barcelona va ser inaugurat el 24 de setembre de 1984, obra del directius Josep Casals, en la seva condició d’arquitecte, i de Francesc Pulido, aleshores responsable del àrea de patrimoni del FC Barcelona.
El Museu va tenir un cost de 420.000 euros i el seu primer director va ser Jaume Ramon, que hi romangué al càrrec fins l’any 1990. Ramon, que havia estat cap de secretaria del Barça durant 25 anys i era l’historiador oficiós del Club, se sentia especialment orgullós del Museu. “Van fer la gàbia i jo hi vaig posar els ocells”, solia dir, tot al·ludint a la seva tenaç tasca de recopilació del material històric que li va ocupar força temps.
1 - INAUGURACIÓ MUSEU 1984
1 - INAUGURACIÓ MUSEU 1984
Des d’un principi, el Museu del Barça es va convertir en el millor museu futbolístic del món i, molt aviat, en el més visitat de les seves característiques. Durant la primera etapa, ocupava una superfície de 950 metres quadrats, estava ubicat a la zona de la Tribuna del Camp Nou i constava de dues plantes. La primera (600 metres), situada a sobre de la Llotja de l'Estadi, estava dividida en nou àmbits històrics, que corresponien a nou etapes, ordenades cronològicament, de la vida de l'entitat. Aquests àmbits estaven ubicats sota formes hexagonals, interconnectades i amb il·luminació zenital. També hi havia espais dedicats a esdeveniments excepcionals, a les seccions i tres sales de vídeo. A la segona planta, els obsequis que les penyes barcelonistes havien lliurat al club fins aleshores ocupaven la totalitat de l'espai (350 metres).
L’any 1987 es va fer la primera remodelació important del Museu, amb les obres de les dues Biennals d'art que havia organitzat el Club fins aleshores (1985 i 1987). D'aquesta manera, s'ampliava de manera considerable el Fons d'Art, gràcies també al continu degoteig de les donacions de diversos artistes del país. Posteriorment, al 1994, es va augmentar la superfície fins arribar als 1.650 metres quadrats i es va donar una importància especial a l'espai destinat al Fons d'Art del Club, que any rere any s'enriquia amb peces més valuoses. En aquesta ampliació es podien veure tots els jugadors internacionals, els presidents que havia tingut el Club al llarg de la història, els atletes que havien participat en els diversos jocs olímpics, més dos àmbits interactius, un de les instal·lacions i l'altre amb jocs didàctics. Aquesta remodelació, que es va inaugurar el 20 d'octubre de 1994, també va permetre acollir el Centre de Documentació Barcelonista, al segon pis del Museu, un espai de consulta històrica obert a tots als afeccionats.
Durant els anys 1997 i 1998, es va abordar una nova remodelació del Museu, que va ampliar la seva superfície fins a un total de 2.700 metres quadrats. Les obres de la façana del Camp Nou van permetre aquest creixement espectacular, que es va completar amb l'arranjament de les rampes d'accés que connectaven l'edifici amb la nova Botiga del Club. D’altra banda, el 2001 es van instaurar les visites periòdiques guiades a l’Estadi.
El segle XXI
L'any 2010, el Museu va experimentar una remodelació a fons, adaptant-se al segle XXI sota el nom de Camp Nou Experience i amb una superfície de 3.600 metres quadrats. La seva principal atracció era un complet un tour guiat que incloïa la visita a l’Spotify Camp Nou, el Museu històric i la Botiga del FC Barcelona. D’aquesta manera, el visitant podia gaudir d’experiències úniques: al Museu coneixia la història i els valors que fan del Barça “Més que un Club” (la catalanitat, la universalitat, el compromís social i la democràcia), descobria els espais més singulars del Camp Nou i s’emocionava a la zona multimèdia tot recordant amb els cinc sentits els millors moments de l’equip. Es tractava d’una experiència única al món, amb la tecnologia més avançada: instal·lacions sonores, taules audiovisuals i tàctils, grans pantalles i sobre tot, la gran projecció audiovisual de 35 metres amb les millors imatges del Barça.
A l’Estadi, l’afeccionat blaugrana se sentia com un futbolista dins del vestidor i passava pel túnel que dona accés al terreny de joc, mentre s’escoltava l’ambient real d’un partit. També podia contemplar el Camp Nou des de les cabines de premsa i fotografiar-se a la zona mixta, on els mitjans de comunicació entrevisten els jugadors, o a la sala de premsa on els entrenadors fan les rodes de premsa.
El 28 de maig del 2023, amb motiu de les obres de remodelació de l’Spotify Camp Nou, el Museu va tancar les seves portes a l’Estadi. Pocs dies després, el 6 de juny, va obrir de nou de manera provisional on fins feia pocs mesos estava ubicada la Pista de Gel del Club, a tocar del Palau Blaugrana.
22 - BARÇA IMMERSIVE TOUR
22 - BARÇA IMMERSIVE TOUR
El més visitat de Barcelona i Catalunya
Al llarg dels seus 40 anys de vida, el Museu del Barça s’ha convertit en el més visitat de Barcelona, de Catalunya, el tercer de l’Estat i el museu esportiu més important del món. A través del seu recorregut els culers poden fer un repàs per una història més que centenària i plena d'èxits, tot recordant els futbolistes més emblemàtics i admirant el seu palmarès de trofeus exposats (més de 100 de futbol, 25 de futbol femení i 50 de seccions). El nou espai a l’antic indret de la Pista de Gel ocupa aproximadament 2.400 m2 i està dividit en diferents zones per crear una millor experiència 100% Barça. Aquesta és la seva ubicació fins que estigui inaugurat el futur Spotify Camp Nou.
Anomenat Barça Immersive Tour, el nou Museu està inspirat en el concepte del ‘Més que un Club’ i el seu disseny pretén potenciar la universalitat i la projecció del FC Barcelona. És també una prova pilot per a l’aplicació de les tecnologies més avançades i les activitats lúdiques que s’implantaran en el futur Museu de l’Spotify Camp Nou, on la realitat virtual, les activitats immersives i els hologrames es posaran a servei de la didàctica de la història del FC Barcelona. En aquest sentit, de l’actual recinte cal destacar la sala circular a doble altura, que és la joia d’aquest Museu temporal (la Sala audiovisual en un museu esportiu més gran d’Europa), amb un audiovisual projectat en 360 graus en parets de 6 metres d’alçada i 78 metres de longitud. A més del Barça Immersive Tour, una exposició plena de contingut emotiu, l’experiència 100% Barça acaba en un gran espai audiovisual de realitat virtual, on es recreen algunes de les sensacions que els aficionats i aficionades podran viure i gaudir al futur nou Estadi.
- Viber
- Messenger
- Copia l'enllaç