El ‘Cant del Barça’ s’ha subtitulat i interpretat en llengua de signes amb motiu del Barça-Getafe en el marc de la Setmana Internacional de les Persones amb Sordesa
- Viber
- Messenger
- Copia l'enllaç
El partit de Lliga d’aquest dimecres que ha enfrontat el Barça i el Getafe ha servit per mostrar al món el compromís del FC Barcelona amb les persones amb sordesa, en el context de la Setmana Internacional que recorda i posa en valor aquest col·lectiu. Aquesta crida a l’afició per implicar-se en aquesta causa s’emmarca en el 125è aniversari del Club i és fruit de la col·laboració entre el departament de Diversitat, Equitat i Inclusió del FC Barcelona amb el Barça Innovation Hub (BIHUB).
Just abans de l’inici del partit, quan ha sonat el Cant del Barça, un cor signant format per membres del Centre Recreatiu i Cultural de Persones Sordes de Barcelona (CERECUSOR) i de la Penya de Sords del Barça, pertanyent a la Federació de Persones Sordes de Catalunya (FESOCA), ha interpretat a peu de camp el Cant del Barça en llengua de signes i ha donat a conèixer a tota l’audiència quin és el signe que equival a la paraula Barça, amb l’acompanyament d’una intèrpret; un signe que ajuntant les puntes del polzes i els índexs de les dues mans, formen l’escut del Club. Durant la interpretació, els i les components del cor han lluït unes samarretes amb el lema de la campanya, “Un signe que el sap tothom”. Uns minuts abans de l’inici del partit, la fan cam també s’ha sumat a la iniciativa convidant l’afició a signar, un gest amb què el públic a poc a poc s’anirà familiaritzant. EL signe el va crear fa anys la Penya Barça del Centre Recreatiu i Cultural de Sords de Barcelona, que l’ha cedit al FC Barcelona per al seu ús i difusió.
Aquesta emblemàtica acció ha tingut lloc en un moment molt especial perquè enguany se celebra el 50è aniversari del Cant de Barça, que data del 1974, i que d’aquesta manera arriba al mig segle obrint-se a la llengua de signes.
Àmplia representació institucional a la Llotja
L’acció de visibilitat, que s’ha pogut seguir subtitulada pels videomarcadors de l’Estadi, s’ha completat amb la sortida al camp, de la mà dels jugadors del Club, d’un grup d’infants amb implant coclear format per socis i sòcies del FC Barcelona i per membres de l’Associació Catalana de famílies i persones amb sordesa (ACAPPS).
La celebració de la Setmana Internacional de les Persones amb Sordesa no només ha tingut visibilitat amb aquestes accions al terreny de joc sinó que també ha estat protagonista a la Llotja. El president Joan Laporta ha rebut representants de la Conselleria de Drets Socials i Inclusió de la Generalitat, i membres pertanyents a diverses entitats vinculades al col·lectiu, entre les quals l’Associació Catalana de famílies i persones amb sordesa (ACAPPS), la Federació d’Associacions d’Implantats Coclears d’Espanya (AICE), la Federació de Persones Sordes de Catalunya (FESOCA), el Casal de Sords de Barcelona, el Centre Recreatiu i Cultural de Persones Sordes de Barcelona (CERECUSOR), la Federació Esportiva de Sords de Catalunya (FESC), la cooperativa LAIFARI i l’start-up Visualfy, participada pel Barça Innovation Hub.
Campanya audiovisual amb els jugadors i les jugadores
Jules Kounde, Marc Casadó, Sergi Domínguez, Jana Fernández, Marta Torrejón i Ona Batlle protagonitzen una sèrie de vídeos que s’estan difonent durant aquesta setmana a través de les xarxes socials del Club amb l’objectiu de donar a conèixer globalment el gest que simbolitza Barça en llengua de signes, tot plegat sota el lema “Un signe que el sap tothom”.
Un club compromès amb la diversitat, equitat i inclusió
Aquestes accions se sumen a la llista d’iniciatives del departament de Diversitat, Equitat i Inclusió, dins del conveni amb ACAPPS, una organització no governamental sense ànim de lucre que té com a objectiu la representació i defensa dels drets de les persones amb sordesa en la modalitat oral, per aconseguir la seva plena participació i accessibilitat en tots els àmbits de la vida.
Barça Innovation Hub i l’accessibilitat, de la mà de Visualfy
L’startup Visualfy, participada pel Barça Innovation Hub, ha contribuït a la materialització d’aquesta campanya. Aquesta empresa emergent es va fundar el 2017 per donar solucions a les persones amb sordesa o pèrdua auditiva en entorns com les llars, amb Visualfy Home, o els espais públics, com és el cas de l’Oficina d’Atenció al Barcelonista, amb Visualfy Places.
Reconeguda com a cas d’èxit per les Nacions Unides i guardonada, entre altres entitats, per l’Organització Mundial del Turisme, Visualfy té la patent dels seus serveis registrada en una quarantena de països arreu del món.
70 milions de persones amb sordesa a tot el món
Segons la World Federation of the Deaf (WFD), existeixen aproximadament 70 milions de persones amb sordesa a tot el món. Més del 80% viu en països en vies de desenvolupament i, com a col·lectiu, utilitzen més de 300 llengües de signes diferents.
- Viber
- Messenger
- Copia l'enllaç