El FC Barcelona i l'Ajuntament presenten el pla de mobilitat sostenible per a la tornada parcial a l'Spotify Camp Nou

El FC Barcelona i l'Ajuntament presenten el pla de mobilitat sostenible per a la tornada parcial a l'Spotify Camp Nou

El Club, el consistori i el veïnat han treballat conjuntament per millorar la mobilitat, amb l’objectiu d’endreçar els diferents modes de transport, vetllant per la sostenibilitat

El FC Barcelona i l’Ajuntament de Barcelona han presentat aquest divendres el Pla de Mobilitat Sostenible de cara a la tornada parcial de l’activitat esportiva a l’Spotify Camp Nou. Els dos principals objectius de les diferents mesures són agilitzar l'entrada i sortida de l'Estadi, prioritzant una mobilitat sostenible, facilitar l’accés als seus habitatges dels veïns i veïnes, així com preservant els itineraris i l’espai per a vianants. En aquest sentit, i en el marc de la Comissió de Seguiment de Mobilitat de l’Espai Barça, els veïns i veïnes de les Corts, han estat també informats prèviament de tots els detalls exposats.

La tornada del FC Barcelona a l’Spotify Camp Nou es realitzarà de manera esglaonada, de manera que en una primera fase, l’Estadi tindrà aproximadament el 60% de la capacitat definitiva prevista, al voltant d’un aforament màxim de 65.000 persones. Abans de les obres, la llar blaugrana tenia una capacitat de més de 99.000 assistents.

La distribució modal dels assistents al nou Estadi es preveu de la següent manera:

  • A peu: 23.695 persones (36,5%)
  • Cotxe: 16.843 persones i 7.018 vehicles (25,9%)
  • Metro: 11.160 persones (17,1%)
  • Moto: 3.883 persones i 2.678 vehicles (6%)
  • Autocar: 3.300 persones i 66 vehicles (5,1%)
  • Bus: 3.042 persones (4,7%)
  • Tramvia: 1.500 persones (2,3%)
  • Taxi: 1.296 persones i 540 vehicles (2%)
  • Bicing: 176 persones (0,3%)
  • Bici i VMP: 104 persones (0,2%)

Proposta d’itineraris d’entrada

Recurso-55@3x-100-web

Proposta d’itineraris de sortida

Recurso-51@3x-100-web

El Pla de Mobilitat Sostenible per a la tornada parcial a l’Spotify Camp Nou s’estructura en els següents àmbits: l’ordenació dels diferents modes de transport, amb especial atenció en la mobilitat a peu –la més nombrosa–, la sortida d’autocars, l’ordenació dels taxis, i les restriccions d’accés en vehicle privat (motos i cotxes), als àmbits de més concentració de trànsit més pròxims a les zones d’habitatges.

El Pla garanteix alhora l’accés dels veïns dels àmbits més pròxims a l’Spotify Camp Nou als seus habitatges en tot moment i en qualsevol mode de transport, també en vehicle privat. En aquest sentit, els itineraris d’entrada i de sortida de turismes, amb l’excepció dels que es dirigeixin a l’aparcament de l’Spotify Camp Nou, es prioritzaran pel perímetre que formen l’avinguda de la Diagonal, la Gran Via de Carles III i l’avinguda del Doctor Marañón, per tal d’accedir als diferents aparcaments privats d’aquesta zona del districte de les Corts. D’altra banda, els vehicles que es dirigeixin a l’aparcament de l’Estadi, accediran per la travessera de les Corts, l’avinguda de Joan XXIII, l’avinguda del Doctor Marañón i el carrer d’Arístides Maillol.

Pel que fa al transport públic, s’optimitzarà l’oferta existent, comptant amb tres línies de metro (L3, L5 i L9S/L10S), tres de tramvia (T1, T2 i T3), i amb 10 línies d’autobusos urbans i interurbans (7, 33, 67, 54, H6, H8, V1, V3, V5, D20 i el 113 i 175 -en dies feiners-).

_MGA8754

Restriccions de trànsit al carrer de Mejía Lequerica i als entorns del carrer de Felipe de Paz

Una de les peticions realitzades per part dels veïns i veïnes ha estat la d’establir controls d’accés a determinades zones d’habitatges com al carrer de Mejía Lequerica i els entorns del carrer de Felipe de Paz, on s’observaven dificultats associades a l’afluència de trànsit. Per aquest motiu, el Pla incorpora zones d’accés restringit en aquests àmbits, que s’establiran en dia de partit i que es controlaran amb càmeres de trànsit. Actualment, el Districte de les Corts està treballant en la licitació per adquirir i instal·lar aquesta tecnologia.

Anteriorment, el carrer de Mejía Lequerica s’utilitzava com a drecera per evitar la Gran Via de Carles III i la travessera de les Corts. La previsió és restringir-hi el trànsit i permetre únicament el pas de vehicles autoritzats, com veïns i veïnes, usuaris de pàrquings i serveis públics. Aquesta restricció afectarà tot el carrer.

D’altra banda, gran part dels dies de partit, el trànsit de l’àmbit del voltant del carrer de Felipe de Paz, al perímetre format per travessera de les Corts, Gran Via de Carles III, avinguda de Madrid i el carrer de Riera Blanca, quedava bloquejat a causa dels vehicles que buscaven aparcament. Per tal de millorar i evitar aquesta situació, s’establiran quatre punts de control de trànsit permanents amb càmeres al carril bus contra sentit de la travessera de les Corts, al carrer de Benavent amb travessera de les Corts i al carrer d’Arizala amb Felipe de Paz, i al carril bus contra sentit de l’avinguda de Madrid, per permetre l’accés de residents els dies de partit.

Estacionament de motos i preservar les voreres per als vianants

En l’àmbit d’influència de l’Espai Barça, en un radi de 1,5 km de distància de l’Estadi, hi ha una capacitat de 8.000 turismes en aparcaments soterrats i de 1.500 places a la via pública. Pel que fa a les motos, a l’àmbit de la Zona Universitària del Campus Sud, hi haurà una capacitat d’unes 3.000 places d’aparcament. D’aquestes, cal destacar que a les 1.000 places de motos permanent en aquest àmbit, els dies de partit se n’afegiran més de 2.000. Entre les places extraordinàries, s’inclou la capacitat del solar adjacent al parc de la Bederrida, on ara es troba un pavelló esportiu municipal provisional, i que s’obrirà de manera puntual i provisional per a l’aparcament de motos els dies de partit.

La disponibilitat d’aparcament ha de servir per reduir l’incivisme i garantir l’espai de les voreres per als vianants, ja que està previst que la mobilitat a peu sigui la més nombrosa, sostenible i segura per accedir a l’Spotify Camp Nou. Per tal d’ordenar l’accés en motocicleta dels aficionats i aficionades a l’Estadi i els fluxos de vianants, es realitzarà una campanya informativa per preservar les voreres per als itineraris a peu, especialment l’avinguda de Joan XXIII, la travessera de les Corts, la Gran Via de Carles III, Cardenal Reig, Arístides Maillol i Mejía Lequerica. Aquesta campanya anirà dirigida especialment a les motos aparcades fora dels espais disponibles habitualment a la ciutat i pels dies de partit.

_MGA8736

Sortida d’autocars i accés de veïns d’avinguda de Xile

Un segon eix destacat dins el Pla de Mobilitat Sostenible per a la tornada parcial a l’Spotify Camp Nou és el de facilitar l’entrada i sortida d’autocars i el de mantenir l’accés de tots els veïns i veïnes als seus habitatges. En aquesta línia, s’estableix que els autocars desencotxin al tram superior del carrer de Martí i Franquès, a tocar de l’avinguda Diagonal, i estacionin al solar del FC Barcelona existent a l’avinguda de Xile, entre l’avinguda del Doctor Marañón i el carrer del Pintor Ribalta. Per a l’encotxament, es col·locaran al llarg de Doctor Marañón, ocupant els dos sentits de circulació i en sentit muntanya, per sortir en direcció al tronc central de l’avinguda Diagonal.

Per poder realitzar aquesta operació, es restringirà l’accés de vehicles a l’avinguda de Doctor Marañón i per tal de garantir l’accés dels veïns d’avinguda de Xile als seus habitatges, s’habilitarà un itinerari alternatiu per l’avinguda d’Albert Bastardas, i que quedarà senyalitzat a l’avinguda Diagonal en sentit entrada a Barcelona, i un altre senyal d’informació variable a la cruïlla de Gonzalez Tablas amb l’avinguda Diagonal.

Taxis i persones amb mobilitat reduïda

Amb el propòsit de millorar el servei de taxis els dies de partit, i evitar que aquests vehicles contribueixin a la congestió i problemes de seguretat viària de la travessera de les Corts el Pla de Mobilitat Sostenible concentra en un punt de parada de taxi al carrer de Menéndez y Pelayo, un àmbit molt pròxim a l’Spotify Camp Nou i que tan sols requereix de recorreguts de vianants curts i intuïtius. Es mantindran també aquells espais habilitats pels serveis públics ja existents, tant a l’entrada com a la sortida dels partits.

La ubicació en aquest àmbit, a més, permet itineraris en totes direccions, cap a l’avinguda Diagonal, tant d’entrada com de sortida a la ciutat, així com en sentit mar pels carrers de Martí i Franquès, d’Arístides Maillol i de Riera Blanca.

En relació amb els vehicles de persones amb mobilitat reduïda (PMR), aquests tindran l’espai reservat al tram final del carrer de Martí i Franquès, tocant a l’avinguda de Joan XXIII, amb la proposta de concentrar-hi una quarantena de places.

Millora de la fluïdesa viària

Les sessions del grup de treball de mobilitat de la Comissió de Seguiment de l’Espai Barça han servit especialment per recollir i avaluar les demandes i propostes de solucions, amb l’objectiu de millorar situacions preexistents. En aquest sentit, d’entre les mesures adoptades, cal destacar també el canvi permanent ja executat a doble sentit del carrer de Carles Ferrer i Salat.. El pas a doble sentit suposa una millora en tot l’àmbit més pròxim a l’Hospitalet de Llobregat, reduint el volum de trànsit a la rotonda del camí de la Torre Melina amb l’avinguda de Xile. Així mateix, s’ampliarà a dos carrils aquesta rotonda amb el mateix objectiu de millorar-ne la fluïdesa.

Millora i transformació de les Corts

La renovació de l’espai públic del voltant de l’Estadi forma part del nou planejament treballat conjuntament per l’Ajuntament, el FC Barcelona, veïnat i entitats, de manera que la transformació de l’Espai Barça repercuteixi positivament en la qualitat de l’espai públic de tot l’entorn. En aquest marc se situa la nova urbanització del carrer de Menéndez y Pelayo i l’avinguda de Joan XXIII duta a terme pel FC Barcelona en coordinació amb l’Ajuntament de Barcelona.

En aquesta intervenció està previst crear un gran espai obert al voltant de l’Estadi, eliminant la tanca exterior, els desnivells que hi havia, renovant i ampliant els carrers de l’entorn per reordenar l’accés rodat i de vianants. A més, es va col·locar nou mobiliari urbà, i un nou sistema d’il·luminació més eficient i amb major rendiment que l’anterior. També es va habilitar un nou carril bici que s’allarga a través de l’avinguda de Joan XXIII i fins a la plaça de Pius XII, a l’avinguda Diagonal.

 

Força Barça
Força Barça

Relacionat Amb aquest contingut

Tanca l'article

Relacionat Amb aquest contingut